2023年3月12日星期日

漢服之亂:無文化無自信嘅表現 利世民

 



漢服之亂:無文化無自信嘅表現
真正嘅文化自信首先係:「唔需要去證明啲乜嘢。」
你會唔會見到有英國人要著到好似十六世紀嘅人咁樣?(圖一:Midjourney 構想中 Boris Johnson 著到伊利莎伯時代嘅人咁樣。)
唔會吖嘛;點解?因為咁做真係無意思。
真正文化自信,首先係:「唔需要去證明啲乜嘢。」
所謂嘅西裝,係咪英國人發明?唔知,亦唔會有人成日掛響口邊。我相信全世界對時裝嘅睇法都一樣:「你鐘意點著,絕對係你嘅自由;但笑你戇鳩,亦都係我嘅言論自由。」
所謂漢服之亂,請容許我坦白咁講:「絕對係戇鳩。」
可能有人會話:「日本人都著和服;蘇格蘭男人著裙添。點解我哋唔可以著漢服?」
可以。如果係一個自然自發嘅現象,可以。
但目前呢個所謂漢服運動,其實只係一班人為咁畀人見到自己好愛國愛黨但又唔知可以做啲乜,就唯有做到出面嘅政治表演。
再者,歷史上有冇出現過所謂嘅「漢服」?
可以大膽講,元、明、清呢幾個時代,大多數人嘅穿著都應該有唔少轉變;尤其係上層社會。依家班人所謂嘅漢服,有理由相信係 FF 明代嘅服裝(圖二:明代墓穴嘅壁畫;發現地點:山西大同)。
更重要係,乜中華人民共和國得漢人咩?其他例如維吾爾族、藏族,佢哋又係唔係一樣可以發揚光大佢哋嘅文化、生活風俗同宗教信仰?
講落去,只會發現更多不方便嘅真相。其實,我都唔想畀人以為,我成日就只會針對某個神奇國度,但事實就係呢個社會,呢個政權,實在有太多不能自圖其說嘅地方。
更深入嘅問題係,點解今時今日所謂中華文化咁「濕滯」?我相信其中一個原因就係:好多人,甚至我身邊嘅朋友,都覺得現代化就等於「西化」。
點解神奇國度到今時今日仍然不斷強調要現代化但唔要「西化」?百幾年前,又係中學為體,洋學為用;結果,唔湯唔水,原地踏步。
究竟乜嘢係現代化?船堅炮利?2025 自主研發?佢哋就係到今日都仍然覺得,現代化,就係物質上嘅滿足。中國人對外面嘅世界,過去幾百年文學、哲學等範疇嘅進步,一概不聞不問。每每講到呢個話題,佢哋劈頭第一句就話:「西方個套有好多問題,我哋中華傳統文化博大精深⋯⋯」
又或者:「西方好叻咩?殖民呀,帝國時代呀,呢啲就係佢哋野蠻嘅行為同歷史嘅血跡。」
外族即夷狄,係次等文化,呢種心態,基本上解釋咗點解神奇國度自十六世紀就開始大落後。
到廿一世紀,仍然係乜都都要分東方西方;好似西方嘅嘢有問題,所以東方嘅就係答案。呢個咁嚴重嘅邏輯錯誤,呢種偽二元對立,究竟幾時先至可以收皮?
究竟乜嘢係「西方個套」?乜西方得一套咩?東方,又係唔係得一套?
文學、哲學、甚至美學等,以上所講嘅呢啲綜合就成為文化、人文素養;而文化同人文素養,就一定隨時代發展而變。廿一世紀嘅生活,自然有有廿一世紀嘅文化同習俗。西方個套?我只會話,世界在進步中。
唔通夾硬去著十六世紀嘅裝飾,去用十六世紀嘅思維價值觀,就以為話係忠於傳統?呢啲無內涵嘅行為,最終只係反證:「呢個地方嘅人,佢哋嘅人文素養方面,原來真係幾百年來都無進步過。」
另一個反映中華文化無法現代化嘅現象,就係過去百幾年,呢個地方上面嘅政權,精英同知識份子,都無辦法建立出一個有貫穿力嘅「中華民族」身份認同,點解?
百幾年前尚且有個構想要「五族共和」,百幾年後就就淪為漢民族至上主義。結論就係,「中華民族」好難搵到最大公約數,由語言、文化到生活習慣,要十四億人用一個共同身份,基本上就只要完全拋棄歷史嘅包袱先至可以做得到;例如共產主義無產階級專政。
但偏偏無產階級專政又完全不可行,當一切政治謊言都行唔通,佢哋就只有返去最粗糙嘅政治,最基本嘅敵我矛盾,即係民族主義,文明嘅嬰兒病。
畢竟,構造歷史又係一個好使好用嘅政治手段。但由於歷史有太多不能面對嘅事,當中又有太多唔連貫嘅地方,結果就有好多非驢非馬嘅鬧劇,例如漢服之亂。
小粉紅、藍朋友可能會話:「點解唔可以宣揚傳統民族服裝?蘇格蘭人有,日本人都有喇。」
又話文化自信?點解忽然又用蘇格蘭人,日本人去證明自己?
無錯,蘇格蘭人有傳統嘅文化同習俗,但知唔知點解佢哋要做到咁出面?首先係幾百年來蘇格蘭雖然受英格蘭嘅統治,但蘇格蘭貴族無經過好似文革式嘅破壞。更重要係,過去幾百年來,蘇格蘭嘅文化對整個人類文明進步都有貢獻。
所以,人家可以慕古但又唔會有違和感。呢啲就真正嘅文化自信;正所謂,面,係人哋畀嘅。
日本嘅情況亦都類似。日本經歷過脫亞入歐嘅思潮,民族主義嘅建立,到第二次世界大戰後,又再變多一次。百幾年內,日本嘅社會同文化,經歷過三次重大嘅轉變;更重要係,到咗廿世紀嘅後半,人類文明有唔少嘢來自日本,包括流行文化。
現代嘅日本係一個真正嘅現代社會,但現代嘅日本人同歷史亦無割裂,人家可以正視歷史,所以著和服去行山亦無違和感。
最後,點解小粉紅、藍朋友著漢服,硬係畀人一個怪異嘅感覺?有個問題我更加係百思不得其解:「神奇國度嘅美學點解係咁獨特?」
到目前為止,我唯一嘅諗到嘅解釋就係,過去百幾年來,神奇國度嘅傳統精英文化完全被摧毀,留返就只有下層社會嘅風俗;結果就係今時今日呢班人,根本唔知傳統精英社會嘅文化係乜,連古典嘅美學修養亦失傳。所以新中國嘅事物,美學嘅標準係咁粗俗,根本講唔上係美學。
留意返,我所講嘅傳統精英文化嘅摧殘,唔只係 1949 以後;嚴格來講係由廿世紀初開始,甚至有人會認為,「涯山以後無中國」,即係宋末之後就已經無晒所謂嘅中華文化。
現實啲咁去睇,1919 前後,比較明顯見到中國傳統文化嘅躁鬱;當時呢片土地上僅餘嘅知識份子有兩類。新文化運動嘅一班,對傳統文化,尤其上層嘅精英文化完全不屑,甚至連漢字都覺得要改革成拼音;其實呢一派部份加入早年嘅中共,有啲漸漸消失於歷史,留低最後一班,亦都過唔到 1960 年代。
另一派,就係新儒家,亦都係元祖大中華膠,大陸個班當然係過唔到 1960 年代;當中有部份過咗去台灣,有啲留低香港。新儒家大中華膠如錢穆等人嘅觀點,包括大一統是光明偉大嘅歷史任務,遼、金等係侵犯我大中華嘅外族,分裂局面係黑暗時代等,全部都寫入中史教科書。
錢穆等人在生嘅時候,應該點都唔會想像得到,有朝一日佢哋嘅觀點,會異變成今時今日呢種奇形怪狀嘅新民族主義浪潮,成為中共嘅統治工具。
但大家千祈唔好誤會,我並唔係要鞭撻新文化運動嘅旗手,又或者新儒家嘅大中華膠;又或者要大家二選一。我只係想透過今日嘅分享畀大家見到,神奇國度嘅本質,就係咁難進化。
我相信神奇國度咁難進化嘅原因,因為深層文化裡面,呢度大多數人都以為神奇國度與別不同;佢哋深信周公制禮作樂,係人類歷史上最了不起嘅事,只要可以回到過去,就天下大同,一天光晒。呢度嘅人唔願意去了解環境點樣變化,亦唔會去了解制度會點樣影響人嘅行為,佢哋千百年來都希望有好嘅領袖,就會有好嘅政府;有好嘅政府,人民就會有好嘅生活。
如是者,神奇國度幾百年來都無進步過,幾百年來都係一個尋租社會,幾百年來都發展唔出真正嘅科學精神,幾百年來孕育唔到真正嘅人文素養。
所謂嘅中學為體,又往往只係流於表面,例如漢服之亂。

沒有留言:

發佈留言